Tylko nie surrealizm! – 1. aukcja surrealizmu w Bohema Nowa Sztuka

27 czerwca 2016, by , Dodaj komentarz

Przyznajmy to otwarcie – od sztuki surrealistycznej uciec dziś w Europie nie sposób. Edynburg i Mediolan zostały całkowicie sparaliżowane obchodami jubileuszów i otwarć retrospektyw. Gdyby w Warszawie zabrakło w tym sezonie wydarzenia rynkowego pod znakiem surrealizmu, sytuacja mogłaby się już doszczętnie zsurrealizować. Jako zagorzali przeciwnicy surrealizmu nie możemy do tego dopuścić. Jeszcze w czerwcu przeprowadzimy aukcję od hasłem „Tylko nie surrealizm!”.

Roman Maciuszkiewicz, Przystań, 2015, olej, płótno, 100x80 cm, cena wyw. 4500 PLN

Roman Maciuszkiewicz, Przystań, 2015, olej, płótno, 100×80 cm, cena wyw. 4500 PLN

Michał Powałka, Lachesis, 2015, olej, płótno, 90x35,  cena wyw. 1500 PLN

Michał Powałka, Lachesis, 2015, olej, płótno, 90×35, cena wyw. 1500 PLN

30.06.2016, godz. 19
Bohema Nowa Sztuka, ul. Poznańska 16, Warszawa
www.bohemanowasztuka.pl

Katalog 1. aukcji surrealizmu w Domu Aukcyjnym Bohema ma być wielkim ostrzeżeniem. Obejmuje 34 przykłady niebezpiecznych artystycznych praktyk, które mogą prowadzić do utracenia kontaktu z rzeczywistością. Na nieszczęście dla kolekcjonerów, oferowanym pracom trudno się oprzeć – intrygują tematem, nastrojem, nietypowymi zestawieniami motywów, jak również warsztatem. Świetnym przykładem jest „List do himalaisty”, imponujące nowe płótno Janusza Orzechowskiego. Statek, wspólne dzieło malarza i stoczni w Szczecinie, jest gotowy do „surrealistycznego” wodowania bez udziału wody. Od runięcia w górską przepaść mogłyby go uchronić tylko skrzydła, których nie ma. Uznać więc trzeba, że żadnego rejsu nie będzie, a łódź jako swój port i miejsce spoczynku obrała skalny występ z piękną panoramą zaśnieżonych szczytów. Element zaskoczenia, niespodziewana obecność jest również centralnym założeniem wystudiowanego obrazu profesora Romana Maciuszkiewicza, którego płótno prezentowane było na niedawnej 1. aukcji profesorów w Bohemie. Morze, wdzierające się między elewacje szarych budynków, to motyw za pośrednictwem którego odzywa się wspaniała tradycja Giorgio de Chirico. Dwa obrazy braci Powałków, Michała i Krzysztofa są dowodem na to, że surrealizm może być osobliwą chorobą uwarunkowaną genetycznie.

Dariusz Klimczak, Ringman, 2012, fotomontaż, wydruk, papier, 60x60 cm, cena wyw. 1200 PLN

Dariusz Klimczak, Ringman, 2012, fotomontaż, wydruk, papier, 60×60 cm, cena wyw. 1200 PLN

Janusz Orzechowski, List do himalaisty, 2016, olej, płótno, 110x130, cena wyw. 1500 PLN

Janusz Orzechowski, List do himalaisty, 2016, olej, płótno, 110×130, cena wyw. 1500 PLN

Krzysztof Gil, Uciekinier, 2016, olej, płótno, 78x78 cm, cena wyw. 1500 PLN,

Krzysztof Gil, Uciekinier, 2016, olej, płótno, 78×78 cm, cena wyw. 1500 PLN

Osobliwą, bo patrząc na te obrazy, widz nie chce się przed chorobą chronić, lecz oddać się w jej władanie. „Lachesis” Michała Powałki to nie jest Mojra dobrotliwa, której można ze spokojem powierzyć swój los. Doglądane przez nią ludzkie życia zamknięte są na obrazie w półprzezroczyste kubiki, przez co stają się dramatyczą galerią obrazów w obrazie. Równie dużo tajemnicy, a jeszcze więcej grozy jest na płótnie Krzysztofa Powałki „Lost in freedom”, który wyznacza fantastyczny biegun katalogu, z atmosferą rodem z bieguna właśnie.

Mateusz Rafalski, Bez tytułu, 203, olej, płótno, 140x100, cena wyw. 1300 PLN

Mateusz Rafalski, Bez tytułu, 203, olej, płótno, 140×100, cena wyw. 1300 PLN

Odmienny styl reprezentują prace Antka Wajdy, Mariusza Dydo i Michała Wawrzyniaka, wszystkie odwołujące się do dadaistycznej koncepcji przedmiotów znalezionych. „Ostatni Esemesman” Wajdy, to kolejny z serii obrazów, do których artysta dokleja zaskakujące obiekty, tworząc surrealistyczno-dadaistyczno-psychodeliczną całość. Tym razem z kołnierza niemieckiego munduru wystaje rękawica trzymająca telefon komórkowy. Okazała i bardzo efektowna rzeźba ceramiczna Mariusza Dydo umieszcza jego znak rozpoznawczy, figurę żubra, w surrealistycznym kontekście, tym razem rodem z Tolkiena. Rzeźby upcyklingowe Michała Wawrzyniaka debiutują w ofercie Bohemy, wnosząc ze sobą świeżość, choć artysta niewątpliwie zadłużył się u Kurta Schwittersa. Sekretem świeżości są między innymi źródła, z których pochodzi materiał: tworzywo artysta otrzymał od przypadkowo spotkanych osób lub zakupił na aukcjach internetowych. „Uciekinier” Krzysztofa Gila odsłania zaskakującą stronę osobowości tego malarza. Walory malarskie i niepowtarzalny klimat jego obrazów są od razu rozpoznawalne, ale tym razem efekt końcowy wzmacnia na płótnie prawdziwie surrealistyczne trio w składzie: człowiek, osioł i małpa. Prace interpretacyjne trwają… Interpretacji dużego oleju Mateusza Rafalskiego lepiej nie wypowiadać na głos. Wiadomo kogo przedstawia obraz, choć zarośnięty czerwoną łuską mocarny kark przesłania potworne oblicze. Wiadomo, kto patronuje katom i oprawcom oraz fałszywym bożkom. O tym, co jest przedmiotem kultu, dają pojęcie szczegóły na płótnie, odwołujące się do tradycji nacjonalistycznej w Polsce. Można się domyślać, że na widok swojego dzieła, odwrócone oblicze wykrzywia okrutny uśmiech.

Zapraszamy do obejrzenia prac na wystawie przedaukcyjnej i udziału w licytacji. Jednocześnie przestrzegamy przed długotrwałym kontaktem z wirusem surrealizmu. Prace wylicytowane do kolekcji prywatnych posłużą jako materiał poglądowy i profilaktyka antysurrealistyczna. Wszystkie pozostałe zostaną spalone.

Mariusz Dydo, Straźnik Świątyni Złotego Drzewa, 2016, ceramika malowana, 77x53x33, cena wyw. 3000 PLN

Mariusz Dydo, Straźnik Świątyni Złotego Drzewa, 2016, ceramika malowana, 77x53x33, cena wyw. 3000 PLN

Maciej Wierzbicki, Głowa, olej, płyta, 100x100 cm, cena wyw. 2000 PLN

Maciej Wierzbicki, Głowa, olej, płyta, 100×100 cm, cena wyw. 2000 PLN

wystawa przedaukcyjna: 18.06-30.06.2016
katalog aukcyjny dostępny na stronie bohemanowasztuka.pl, artinfo.pl
licytacja online na onebid.pl


Tagi:
W kategorii:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *