„Milenium” Radka Szlagi w Czytelni Sztuki w Gliwicach

10 kwietnia 2014, by , 1 komentarz

Jeszcze tylko do końca kwietnia w Czytelni Sztuki w Gliwicach możecie odwiedzić wystawę Radka Szlagi pt. „Milenium”. Milenium to nazwa jednego z PRL-wskich osiedli w Gliwicach, na którym przez pierwsze dziesięć lat życia mieszkał Radek Szlaga. Jego chłopięce przygody rozgrywały się pomiędzy odrapanymi ścianami bloków, i wśród pordzewiałych trzepaków. Teraz, po latach, które upłynęły od czasów Milenium, dorosły Szlaga wykorzystuje w twórczości ułamki wspomnień, odtwarzając sceny, i postaci odciśnięte w pamięci.

Radek Szlaga, widok na pracę „Marks on everything” 2006 , „Tak naprawdę umiem  ładnie malować” 2006, „Chłopiec ze świecącą głową” 2006, zdjęcia Studio Filmlove

Radek Szlaga, widok na pracę „Marks on everything” 2006 , „Tak naprawdę umiem
ładnie malować” 2006, „Chłopiec ze świecącą głową” 2006, zdjęcia Studio Filmlove

Radek Szlaga, Mileniu, Czytelnia Sztuki, Gliwice

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove,

Na jednym z obrazów Radka Szlagi znajduje się uśmiechnięty chłopiec w okularach.
Ubrany w kolorową koszulkę w paski, przyciska do siebie małego różowego prosiaka. W tle majaczą kontury pulchnej postaci, szybkie ślady pędzla przypominają brązowe pukle. Gdzieś niżej, zza masywnych dłoni wychodzą dwie kury i wypisane niedbałym pismem zdanie „Mam ręce takie jak Tato, po Tacie. TAKIE SAME”. Jak we wszystkich innych pracach Radka sensy i ich wyjaśnienie zbiegają się w jednym punkcie. Kluczowe staje się dla niego pytanie o miejsce w świecie, nakreślenie mapy dającej podpowiedzi jak uporządkować wewnętrzny i zewnętrzny świat.

O tym, że przeszłość i pamiętanie to jedne z najtrudniejszych obszarów doświadczenia, wie każdy z nas, kto próbował przywrócić to, co ulega stopniowemu zacieraniu. Obrazy i postaci zapadają się pod ziemię, chowają za przedmiotami a czasem tak mocno zakotwiczają w rzeczywistości, że podążają za nami jak cień.

Radek Szlaga, Ciemne ludy, 2010, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, Ciemne ludy, 2010, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, Ograniczony słownik/ Limited dictionary, 2013, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, Ograniczony słownik/ Limited dictionary, 2013, zdjęcia Studio Filmlove,

Nieustanna potrzeba bycia tam, bardzo silna świadomość urodzenia tu, nieustanne poszukiwania źródła malarskiej rzeczywistości, wydają się być punktami wyjścia dla sztuki Radka Szlagi. Działania artysty nie ograniczają się jednak do balansowania pomiędzy tu i tam. Jego opowieści dzieją się w wielu miejscach i przy użyciu wielu środków naraz. Sztuka jest dla niego swoistą dokumentacją nieustannego procesu, zapisem stanu świadomości, odbiciem zarówno tych zasłyszanych, jak i wciąż tworzonych opowieści. Obrazy Radka są przepełnione podskórnym niepokojem.
Sztuka staje się sensualnym odzwierciedleniem wewnętrznego mikrokosmosu, postrzegania siebie i swojego otoczenia. Malowanie Szlagi jest poszukiwaniem własnego miejsca w chaosie znaków i wspomnień. Jest nawracającą potrzebą mapowania prywatnej geografii, miejsc, z którymi jest lub był związany: Gliwic – Detroit – Szlagówki. Wydaje się, że malarstwo jest dla niego próbą oswojenia przemijania, pretekstem do przeszukiwań zakamarków przeszłości, zatracaniem się w tym, co było, a teraz trwa w postaci efemerycznego fenomenu pamięci. Poprzez swoje działania, artysta podejmuje zagadnienie tego, co zaburzone, przesunięte, marginalizowane, odbite, niewidoczne i ukryte. To, co trafia w jego pole widzenia, rozpływa się, ulega ponownej obróbce. Ta nieokiełznana fala obrazów, mitów, zapożyczeń, kopii i oryginałów przybiera u Szlagi próbę opanowania tworzącego się wciąż na nowo świata.

4. Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove

Radek Szlaga, Ograniczony słownik/ Limited dictionary, 2013, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, Ograniczony słownik/ Limited dictionary, 2013, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, Ciemne ludy, 2010, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, Ciemne ludy, 2010, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, rzeźba kura, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, rzeźba kura, zdjęcia Studio Filmlove,

Radek Szlaga, widok na pracę „Dzięki międzynarodowej pomocy Pigmeje urośli”  2006,

Radek Szlaga, widok na pracę „Dzięki międzynarodowej pomocy Pigmeje urośli”
2006

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove

Wystawa Milenium to wielowątkowa opowieść o próbie stworzenia spójnego opisu świata. Powracające wciąż motywy, stają się fragmentami pewnej historii, opowieścią o potrzebie systematyzacji i uporządkowaniu materii wspomnień.

tekst: Marta Kudelska, kuratorka wystawy

Wystawa do obejrzenia w Czytelni Sztuki w Gliwicach do 30 kwietnia 2014

Wszystkie zdjęcia dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki

—————————————————————————————————————–

Radek Szlaga urodził się w 1979 roku w Gliwicach, gdzie mieszkał przez pierwsze dziesięć lat swojego życia. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego. Współtworzył grupę PENERSTWO. W 2012 nominowany do Paszportów Polityki w kategorii sztuki wizualne. Jego twórczość była pokazywana na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w 2013 w galerii Trinosophes w Detroit, razem z Konradem Smoleńskim podczas 13 edycji festiwalu Performa w Nowym Yorku, a także na głośnej wystawie British British Polish Polish w warszawskim CSW Zamek Ujazdowski.

 

 

 


Tagi: , ,
W kategorii:


1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *