10 najpiękniejszych wiosennych krajobrazów w malarstwie polskim

24 kwietnia 2014, by , Dodaj komentarz

W powietrzu zdecydowanie czuć już wiosnę. Piękna pogoda zachęca do długich spacerów i podziwiania rozkwitającej dookoła przyrody. Krajobrazy wiosenne należą do najpiękniejszych, ale i niezwykle ulotnych. Nim wiosnę zastąpi nieuchronne lato, spójrzmy w jaki sposób zatrzymywali ją na płótnie polscy malarze.

1. Teodor Axentowicz „Wiosna” (1900 r.)

teodor-axentowicz-wiosna

Pastelowa kolorystyka przywodzi na myśl budzącą do życia się naturę. Wiosna została tutaj ukazana jako piękna młoda kobieta. Dynamizmu kompozycji dodają spiralne linie, budujące tło obrazu. Kolorystyka jest ciepła, miła, przeciwwagę dla pomarańczy i czerwieni stanowi dosyć duża niebieska plama w tle. Kobieta wyraźnie zadowolona ze swojego odbicia w lusterku, trzyma w dłoni żółty tulipan – jeden z symboli nadejścia nowej pory roku.

2. Antoni Piotrowski „Wiosna” (1902 r.)

Antoni Piotrowski "Wiosna"

Podobnie jak u Axentowicza, wiosna przedstawiona tutaj jest jako młoda kobieta, która zbiera kwiaty na łące. Bukiety przytrzymuje w swojej lekkiej sukience, jakby todze delikatnie zaplątanej na ciele. Kolorystyka jest spokojna, pastelowa, nieco w brązach, odrobinę nostalgiczna, przywodzi na myśl samotność kobiety na łące.

3. Tamara Łempicka „Wiosna” (1928)
Tamara Łempicka "Wiosna"

Któż nie słyszał o szalonej artystce lat 20 i 30 ubiegłego stulecia. Ta barwna postać tworzyła nie tylko niesamowite obrazy, ale i zdumiewała własną biografią. Na jej obrazie przedstawiającym wiosnę, inaczej niż u poprzednich twórców widzimy dwie kobiety. Kadr wypełniony jest po brzegi, kobiety, aż go „rozpierają” swoimi sylwetkami. Na tym ciasno skadrowanym płótnie widzimy charakterystyczne dla Łempickiej geometryczne malarstwo i mocne kolory.

4. Józef Chełmoński „Łąka z kaczeńcami” (1890)
Józef Chełmoński "Łąka z kaczeńcami"

Piękna jest wiosna Chełmońskiego. Pastelowe kolory, szerokie niebo odbijające się w tafli wody i łąka poprzetykana żółtymi plamami kaczeńców. Chełmoński bardzo lubił przenosić na swoje płótna wiejski plener, który go otaczał. Z jego płótna prawie można poczuć zapach wiosny. Jest to piękny uspokajający obraz.

5. Maksymilian Gierymski „Wiosna w małym miasteczku” (1872 r.)
Maksymilian Gierymski – Wiosna w małym miasteczku

Gierymski nawet w małym miasteczku potrafił dostrzec uroki wiosny. Jego obraz to jakby zatrzymany w czasie kadr – widzimy ludzi spieszących gdzieś, w sobie tylko znanych celach, kobiety i mężczyzn przy pracy, powozy konne – Gierymski sportretował ciężki, pracowity dzień ludzi w miasteczku. Kolorystyka jest przygaszona, spokojna, pastelowa. Malarz unikał malowania w letnie dni, kiedy ostre słońce stało wysoko na niebie. Wolał spokojne przygaszone wiosenne lub jesienne dni.

6. Witold Pruszkowski „Wiosna” (1887 r.)
Witold Pruszkowski "Wiosna"

Wiosna u Pruszkowskiego jest symbolicznie przedstawiona jako kobieta. Ten reprezentant późnego polskiego romantyzmu lubował się w malowaniu opowieści, baśni i legend. Kolorystyka na przedstawionym płótnie także jest nieco baśniowa, ciepła, pastelowa, roziskrzona promieniami padającego słońca. Wiosna, z samego rana, odgarniając gałęzie budzi cały świat z zimowego letargu.

7. Leon Wyczółkowski – Wiosna w Gościeradzu (1933 r.)
Leon Wyczółkowski – Wiosna w Gościeradzu

Gościeradz był majątkiem Wyczółkowskiego, w nim artysta spędzał dużo czasu, w nim także zastała go wiosna którą sportretował z okna swojej pracowni. Obraz jest pastelem przedstawiającym maj 1933 roku. Artysta wiele razy podejmował ten temat. Poza tym obrazem znane są jeszcze 3 podobne.

8. Władysław Czachórski „Zapach wiosny” (1891 r.)
Władysław Czachórski - Zapach wiosny

Charakterystyczne dla malarza było portretowanie pięknych kobiet w otoczeniu kwiatów i bogato zdobionego wnętrza. „Zapach wiosny” nie jest pod tym względem wyjątkiem. Kompozycja jest pastelowa, odpowiednia, aby ukazać nam wiosenne barwy, suknia kobiety przywodzi na myśl kolor kwitnących wiśni. Na obrazie możemy zobaczyć piękną kobietę, nieco zamyślona, trzyma pąk kwiatu w lewej ręce. Wydaje się, że właśnie skończyła delektować się jego upojną wonią.

9. Julian Fałat „Jeleń w pejzażu wiosennym” (189? r.)

Julian Fałat – Jeleń w pejzażu wiosennymObraz namalowany jest dużymi plamami koloru, pozbawionymi szczegółów – plamy te układają się w piękny wiosenny pejzaż. Pomimo dość jesiennej kolorystyki czujemy tutaj tchnienie wiosny. Na pierwszy plan wysuwa się jeleń wychodzący z lasu – dorosłe zwierzę szukające pożywienia po zimowym głodzie. Artysta tworzył głównie obrazy pejzaży zimowych, ten przedstawiony tutaj należy do nielicznych wiosennych płócien.

10. Jacek Malczewski „Wiosenne roztopy” (1905 r.)
Jacek Malczewski "Wiosenne roztopy"

Na zakończenie nieco przewrotne przedstawienie wiosny – przypominające nam jak niedawno pożegnaliśmy się z zimą. Obraz Malczewskiego przedstawia pierwsze nieśmiałe objawy wiosny – pękający lód na rzece. Do całkowitego wybudzenia natury jeszcze u malarza daleko. Kolorystyka dalej jest zimna, z dużą ilością odcieni niebieskiego. Kręte rzeka stwarza iluzyjne wrażenie dali sięgającej wgłąb obrazu.


Tagi: , , , ,
W kategorii:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *