Pierwszy sfilmowany pocałunek – Eadweard Muybridge czy Thomas Edison?

13 kwietnia 2014, by , Dodaj komentarz

Pierwsze filmowe pocałunki w historii kina nie tylko wywoływały skandale obyczajowe, ale też zapoczątkowały obecność cenzury w kinematografii. W 1933 roku w Hollywood wprowadzono tak zwany Kodeks Hays’a, zajmujący się dopuszczalnością scen przedstawianych w filmach produkowanych i dystrybuowanych w Stanach Zjednoczonych. Według niego aktorzy nie mogli między innymi całować się na ekranie dłużej niż 15 sekund, a namiętne pocałunki były całkowicie zakazane. Sytuacja taka trwała aż do roku 1966,  w którym to wprowadzono podział na filmy dla dzieci i dla dorosłych. 

Można przyjąć, iż pierwszy sfilmowany pocałunek pochodził prawdopodobnie z okresu 1872 – 1885  i należał do…dwóch kobiet!  Jego autorem był brytyjski fotograf Eadweard Muybridge.

Pocałunek autorstwa Eadwearda Muybridge'a                (fot. http://www.muybridge.org )

Pocałunek autorstwa Eadwearda Muybridge’a
(fot. http://www.muybridge.org )

Pocałunek autorstwa Eadwearda Muybridge'a                (fot. http://www.muybridge.org )

Pocałunek autorstwa Eadwearda Muybridge’a
(fot. http://www.muybridge.org )

Jako że prace nad wynalezieniem kamery filmowej dopiero kiełkowały, zaprojektował on wynalazek, który umożliwił mu pokazanie serii zdjęć jako filmu – animacji. Pod koniec lat 70 tych XIX wieku skonstruował  pierwowzór kinematografu –  była to lampa rzutująca serię obrazów na ekran. Fotografie postaci w kolejnych stadiach ruchu umieszczone były na szklanym dysku, który szybko się obracał w wyniku czego postać na ekranie zaczynała się poruszać.

Wynalazek Muybridge'a z 1893 roku  ( fot. http://www.historiasztuki.com.pl )

Wynalazek Muybridge’a z 1893 roku
( fot. http://www.historiasztuki.com.pl )

Śmiały pocałunek dwóch kobiet w XIX wieku może zaskakiwać ale należy pamiętać, że w pruderyjnych czasach wiktoriańskich konwencja społeczna nie pozwalała na sfilmowanie w jednej scenie nagiej kobiety w towarzystwie nagiego mężczyzny. Dlatego Muybridge zdecydował się na pocałunek osób tej samej płci i nie miało to raczej charakteru homoseksualnego, gdyż kobiety w tamtych czasach uważano za istoty praktycznie pozbawione popędu płciowego.

Sekwencje zdjęć nagich osób fotografowanych w ruchu ( np. podczas uprawiania sportu) służyły Brytyjczykowi do prowadzenia badań nad tym w jaki sposób działa i porusza się ludzkie ciało. Na przełomie lat 1872-1885 stworzył słynną serię Animal locomotion, w której znalazły się zdjęcia zarówno ludzi jak i zwierząt. Zbiór zapowiadany było przez samego autora jako: „dzieło dla Koneserów Sztuki, Naukowców, Artystów, Studentów Sztuki i Przyrody”.

Sceny z "Animal Locomotion" autorstwa Eadwearda Muybridge'a                (fot. http://www.muybridge.org )

Sceny z „Animal Locomotion” autorstwa Eadwearda Muybridge’a (fot. http://www.muybridge.org )

Sceny z "Animal Locomotion" autorstwa Eadwearda Muybridge'a                (fot. http://www.muybridge.org )

Sceny z „Animal Locomotion” autorstwa Eadwearda Muybridge’a (fot. http://www.muybridge.org )

Jednak największą sławę Muybridge’owi przyniósł film z 1878 roku zatytułowany „Galopująca Sallie Gardner”, który powstał w dość ciekawych okolicznościach.
Były gubernator Kalifornii i właściciel stadniny koni Leland Standford złożył u fotografa zamówienie na wykonanie serii fotografii galopującego konia. Zdjęcia prawdopodobnie miały rozstrzygnąć zakład o to czy koń podczas galopu odrywa od ziemi wszystkie cztery kopyta jednocześnie. Dzięki swojej pomysłowości Muybridge’owi udało się znacznie wyprzedzić dotychczasowe możliwości fotografii – na potrzeby sesji zbudował specjalny tor z białymi parawanami jako tłem i z systemem linek, które kolejno zrywał biegnący koń zwalniając tym samym migawkę i umożliwiając robienie kolejnych zdjęć. Dzięki temu Brytyjczyk nie tylko uchwycił na zdjęciach szybko poruszający się obiekt i sfotografował wszystkie kolejne fazy ruchu ale i rozstrzygnął spór gdyż udało mu się zarejestrować moment oderwania wszystkich nóg konia od podłoża.

 

Galopująca Sallie Gardner, autorstwa Eadwearda Muybridge'a                (fot. http://www.muybridge.org )

Galopująca Sallie Gardner, autorstwa Eadwearda Muybridge’a (fot. http://www.muybridge.org )

Choć Muybridge sfilmował swój pocałunek dużo wcześniej niż zrobił to Thomas Edison,  to jednak temu ostatniemu ostatecznie przypisuje się pierszeństwo. Pochodzący z 1896 roku The Kiss  był bez wątpienia pierwszym filmem w historii kinematografii przedstawiającym pocałunek kobiety i mężczyzny a  mimo to wzbudził ogromne kontrowersje wśród widzów, którzy uznali scenę za wielce gorszącą.. Bohaterami skandalu byli kanadyjska aktorka May Irwin i Amerykanin John C. Rice, a  film był 47-sekundową  sceną  z wystawianej wówczas na Broadwayu sztuki Wdowa Jones, w której oboje grali.


Tagi: , , ,
W kategorii:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *