Czym jest fotografia produktowa?

27 grudnia 2017, by , Dodaj komentarz

Czy wiesz, że 80% zdjęć, z którymi stykasz się na co dzień to właśnie fotografia produktowa? Facebook, Instagram, billboardy, gazety – trudno zliczyć wszystkie nośniki reklamy, z którymi ma regularny kontakt przeciętny odbiorca.
O tym jak trudno zrobić dobre zdjęcie produktu wie każdy kto chociaż raz w życiu próbował samodzielnie sfotografować przedmiot na internetową aukcję. Dlaczego to, co wydaje się tak dziecinnie proste błyskawicznie przerasta nasze możliwości?

Fotografia produktowa to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów pokazywania zalet i cech wystawionego na sprzedaż przedmiotu. Już dawno przestały obowiązywać ograniczenia dotyczące tego CO można sfotografować. Aktualnie każdy najdrobniejszy nawet produkt zasługuje na osobne potraktowanie. Konsument naszych czasów kupuje obrazem – dobrze wykonane zdjęcie sprzeda każdy produkt!

Fotografia produktowa – zwana też czasem packshotem to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin sztuki fotograficznej. Zapotrzebowanie na nią jest ogromne, nie ma więc się co dziwić, że i stosowane w niej techniki robią się coraz bardziej zaawansowane (packshoty 3D, wideo packshoty). Fotografia produktowa powinna być najwyższej jakości – zdawanie się na niedoświadczonych adeptów tej dziedziny może zakończyć się porażką – duzo lepszą strategią jest wybór profesjonalistów, posiadających dobrze udokumentowane doświadczenie w tej dziedzinie.

Co wyróżnia dobrą fotografię produktową?

Oświetlenie

W fotografii produktowej nie ma miejsca na efekty artystyczne. Fotografie muszą jak najwierniej odzwierciedlać cechy danego przedmiotu. Bez dobrego oświetlenia nie da się zrobić dobrej fotografii produktowej. Zdecydowanie najlepsze do sesji jest światło dzienne. Lampy poczas sesji produktowej powinny odgrywać raczej rolą dodatkową, niż pierwszoplanową. Do profesjonalnych zdjęć produktowych powszechnie używane są także tzw. światła ciągłe (zestaw z parasolką) czy też softbox – niezastąpiony w przypadku fotografowania przedmiotów błyszczących takich jak szkło, czy powierzchnie lakierowane i metalizowane.

Tło

Przy zdjęciach produktowych najlepiej sprawdzi się neutralne białe tło bez zbędnych dodatków i kolorów. Nie chcemy by cokolwiek odciągało uwagę klientów od produktu! Jest to stosunkowo łatwy do wypracowania element – niewymagający dużych nakładów finansowych. Nawet zwykły arkusz gładkiego, białego papieru o wysokiej gramaturze wystarczy by osiągnąć przyzwoity efekt przy sesji produktowej (przy jednoczesnym zastosowaniu odpowiedniego oświetlenia).  Ciekawy rezultat daje także użycie tła tworzącego optyczną iluzję głębi. Taki rodzaj tła pozwala skupić uwagę wyłącznie na obiekcie, robiąc Jak potwierdzają testy, taki rodzaj tła jest najbardziej korzystny właśnie przy fotografowaniu produktów, bo ułatwia skupić uwagę wyłącznie na obiekcie. Aby stworzyć taki efekt wystarczy zgiąć kawałek białego papieru (dla mniejszych produktów) czy płótna (dla większych obiektów), by powstało wygięcie. Fotografowany produkt powinien zostać umieszczony na środku tak uformowanego tła.
Kadr

W fotografii produktowej jest niewiele miejsca dla artystycznej wariacji, nie oznacza to jednak, że jesteśmy skazani na monotonne zdjęcia na białym, gładkim tle. Znalezienie ciekawego kadru może być bardzo satysfakcjonującym elementem sesji produktowej. Przedmioty kojarzące się ze świeżością takie jak owoce, warzywa, czy perfumy można fotografować spryskawszy je wcześniej delikatnie wodą. Przezroczyste butelki dobrze wypadają na blado błękitnym tle lub na błyszczącym blacie.

Obróbka

Nieodłącznym elementem fotografii produktowej jest obróbka po sesji. Packshoty powinny wyglądać jak najbardziej realistycznie, a cechy produktu maksymalnie podkreślone. Stosowanie filtrów I zamgleń jest uważane za brak profesjonalizmu i aktualnie nie jest stosowane w profesjonalnej fotografii produktowej.


W kategorii:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *