Chińskie społeczeństwo oczami Wang Qingsong’a

5 czerwca 2015, by , Dodaj komentarz

Pochodzący z Pekinu artysta Wang Qingsong uważnie obserwuje epicką transformację ojczyzny od czasu Rewolucji Kulturalnej. Udało mu się dostrzec znaczący wzrost w populacji Chin, przemyśle oraz przedstawicielstwie handlowych na przełomie ostatnich czterech i pół dekady. 

Wang Qingsong, Follow You, 180x300cm, 2013

Wang Qingsong, Follow You, 180x300cm, 2013

Zdjęcia artysty odzwierciedlają wszechogarniające zmiany. Przedstawiają zatłoczone, zanieczyszczone, a czasem wręcz obsceniczne krajobrazy, które wyglądem przywodzą na myśl puszkę po brzegi wypełnioną rozmaitymi postaciami.

W celu zrealizowania swojej wizji, Wang całą scenerię etapami opracowywał w magazynach. Zatrudnił kilkudziesięciu modeli i wykorzystał liczne rekwizyty, które skrupulatnie i z rozmysłem rozmieszczał w niesamowitych, sprawiających wrażenie niemożliwych do wykonania kombinacjach.

Wang Qingsong, Temple, 180x300cm, 2011

Wang Qingsong, Temple, 180x300cm, 2011

Zaczynając od drastycznych scen szpitalnych w amfiteatrach, które szydzą z posiedzeń ONZ pod glazurą mgły, zdjęcia artysty są w takim samym stopniu surrealistyczne, jak i obsesyjne. Z jednej strony odwołują się do niezaspokojonego apetytu Chin, z drugiej zaś – do szybko zmieniającego się krajobrazu gospodarki ekonomicznej.

„Uważam, że dramatyczne zmiany, które zaszły i nadal zachodzą w Chinach zmieniają ten kraj w ogromny plac zabaw, czy nawet plac budowy. Jadąc do miasta czuję, jak dusi się ono przez zanieczyszczenia oraz społeczne sprzeczności.” – wyjaśnia Wang w wywiadzie dla Oxford Art Online – „Wszystkie te czynniki przyczyniają się do tego, że artysta nie może po prostu tworzyć sztuki dla samej sztuki. Artyści są niejako zobligowani do podjęcia tematu, gdyż absurdem byłoby, gdyby ignorowali to, co dzieje się w społeczeństwie.”

Wang Qingsong, Dream of Migrants ,170x400cm, 2005

Wang Qingsong, Dream of Migrants ,170x400cm, 2005

Wang Qingsong, Dream of Migrants ,170x400cm, 2005

Wang Qingsong, Dream of Migrants ,170x400cm, 2005

Wang Qingsong, Competition, 170x300cm, 200

Wang Qingsong, Competition, 170x300cm, 200

Mimo wszystko Wang pozostaje zachowawczy wobec krytykowania atmosfery społecznej Chin, czego nie można powiedzieć o artystach takich, jak Ai Weiwei Wang Liu Wei czy Xingwei, który robią to w pełni otwarcie.

Wang wykorzystuje sensacyjne obrazy oraz kompleksowe łączenia ikonografii zachodniej ze wschodnią i przesuwa granicę między ponurymi fantazjami, a rzeczywistą przyszłością swojego kraju.

Wang Qingsong, Follow Him, 130x300cm, 2010

Wang Qingsong, Follow Him, 130x300cm, 2010

Wang Qingsong, UN Party-left, 170x280cm, 2007

Wang Qingsong, UN Party-left, 170x280cm, 2007

Wang Qingsong, UN Party-right, 170x280cm, 2007

Wang Qingsong, UN Party-right, 170x280cm, 2007

„Fotografie Wanga mimo, że często są po prostu zabawne, pozostają czymś więcej niż tylko dowcipem.” napisał w zeszłym roku The Economist. „Można powiedzieć, że jego dzieła są osobliwym portretem grupowym, który charakteryzuje się niezwykle mocnymi cechami. Skłaniają odbiorcę do głębszego zastanowienia się i przeanalizowania dzieła.”

W 2013 roku w Biennale w Wenecji można było oglądać prace Wanga, które były wystawione na China Pavilion.


Tagi: ,
W kategorii:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *