Co nas czeka w 2014? Polski pawilon na Biennale Architektury w Wenecji

4 stycznia 2014, by , 1 komentarz

Do Biennale zostało jeszcze kilka miesięcy, ale już teraz warto sprawdzić jaki projekt będzie reprezentować Polskę w tym roku.
Odbywające się co dwa lata Weneckie Biennale Architektury to najważniejsze wydarzenie architektoniczne na świecie. Do tegorocznego konkursu mającego na celu wyłonienie najlepszego projektu ekspozycji prezentowanej w Pawilonie Polskim przyszłorocznego Biennale, organizowanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zachętę zakwalifikowało się 21 prac. Zwycięzcą okazał się Krakowski Instytut Architektury.

Biennale Architektury Wenecja 2014

Biennale Architektury Wenecja 2014

Fundacja ta została założona w 2011 roku w Krakowie, a jej misją jest – jak piszą założyciele: „propagowanie bezinteresownego myślenia na temat przestrzeni poprzez popularyzację architektury, głównie nowoczesnej i współczesnej, promowanie edukacji architektonicznej i organizowanie interdyscyplinarnych wystaw o architekturze”

Zwycięski projekt przygotowali: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski oraz Jakub Woynarowski – autor artystycznego opracowania projektu.

Figury Niemożliwe - zwycięski projekt Krakowskiego Instytutu Kultury - wizualizacja

Figury Niemożliwe – zwycięski projekt Krakowskiego Instytutu Kultury – wizualizacja

Za punkt wyjścia architektom posłużył zrealizowany w 1937 roku przez Adolfa Szyszko-Bohusza baldachim nad grobem Marszałka Piłsudskiego na Wawelu. Wyniki konkursu ogłoszono 1 października w Narodowej Galerii Sztuk,i gdzie odbyły się obrady jury powołanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Po przeanalizowaniu wszystkich projektów i burzliwej dyskusji wybrano zdecydowaną większością głosów zwycięską pracę. Przewodnicząca jury –
Ewa Porębska tak uzasadniała wybór:
„Największą liczbę głosów dostała praca o godle ASB, autorstwa zespołu kuratorskiego w składzie:
Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski oraz Jakub Woynarowski – autor artystycznego opracowania projektu. Praca pod tytułem „Figury niemożliwe” charakteryzuje się przejrzystą, subtelną formą, wyrafinowanym podejściem do tematu przyszłorocznej, 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji i umożliwia wielorakość interpretacji. Jury docenia wysoką jakość estetyczną, a jednocześnie intelektualną złożoność projektu. Odwołujący się do heroicznego momentu w polskiej historii projekt osadzony jest w uniwersalnym kontekście i zadaje podstawowe pytania dotyczące architektury.”

Adolf Szyszko-Bohusz, baldachim nad nagrobkiem Józefa Piłsudskiego na Wawelu, 1937 r.

Adolf Szyszko-Bohusz, baldachim nad nagrobkiem Józefa Piłsudskiego na Wawelu, 1937 r.

 

A tak o założeniach swojego projektu piszą sami zwycięzcy:
„Hasło przyszłorocznej Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji brzmi Fundamenty. Absorbowanie nowoczesności 1914-2014. Kurator weneckiej ekspozycji, Rem Koolhaas,  zaproponował refleksję na temat przyswajania modernizmu w stulecie początku pierwszej wojny światowej. Wspominając o lokalnych tożsamościach i globalnych interpretacjach modernizmu, jednocześnie przywołał jego polityczny mit założycielski.
Koncepcja wystawy Figury niemożliwe dotyczy właśnie skomplikowanej relacji modernizmu i polityki w warunkach odradzającego się po 1918 roku polskiego państwa. Nowoczesność jako obiekt narodowej ambicji i element międzynarodowej aspiracji, sąsiadująca z odwołaniem do tradycji – misternie budowanych historycznych mitów, figurą zmartwychwstania i zwycięskiej klęski. Oficjalne obrzędy pogrzebowe, kult relikwii narodowych świętych – wodzów i poetów, mit istniejącego i nieistniejącego państwa – służą Polakom za fundament ich chybotliwej tożsamości. Stosunek Polaków do nowoczesności jest tak złożony, jak wieloznaczne jest samo pojęcie modernizmu.(…) Za punkt wyjścia wzięliśmy zrealizowany w 1937 roku baldachim nad grobem Marszałka Piłsudskiego na Wawelu (proj. Adolf Szyszko-Bohusz).  niewielki obiekt stanowi bardzo wyrazistą wizualną reprezentację relacji pomiędzy modernistyczną architekturą i autorytarną władzą. Fundamentalne znaczenie ma lokalizacja budowli przy murze katedry wawelskiej – królewskiej nekropolii, jednym z filarów narodowej tożsamości, także współcześnie wykorzystywanej jako narzędzie walki politycznej. Baldachim nad grobem Naczelnika Państwa demonstruje elementy oficjalnej propagandy: sakralizację świeckiej władzy, kult silnego przywódcy, neoromantyczne idee odrodzenia po latach niewoli.”

Wystawa „Figury niemożliwie” będzie pokazywana w Pawilonie Polskim w ramach 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji w dniach 7.06 – 23.11.2014 r.

Podoba się Wam ten projekt?


Tagi: , , ,
W kategorii: ,


1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *