Somewhere between – Mateusz Szczypiński i Benjamin Bronni w Warszawie i Stuttgarcie

5 marca 2014, by , Dodaj komentarz

Początkowo nic nie wskazywało na to, że tych dwóch artystów może łączyć tak wiele. Wspólny projekt Mateusza Szczypińskiego i Benjamina Bronniego to efekt znakomitej wizji kuratorki Dobromiły Błaszczyk, współpracy Galerii Lokal_30 i Galerie Parrota oraz oczywiście pracy samych artystów. Na projekt “Somewhere Between” składają się dwie wystawy indywidualne – Mateusza Szczypińskiego w Stuttgarcie i Benjamina Bronniego w Warszawie. Obaj artyści urodzili się w połowie lat 80. i chociaż wychowali się w dwóch różnych krajach, łączy ich odwołanie do wspólnej tradycji wizualnej, którą każdy z nich stara się na swój sposób przepracować.  Mimo że tworzą w innych technikach i materiałach – prace Benjamina to w większości przestrzenne instalacje, Mateusz porusza się głównie w sferze dwuwymiarowych obrazów – ich metody twórcze mają ze sobą wiele wspólnego.

Mateusz Szczypinski, Warsaw East, 2012, kolaż, olej na płótnie

Mateusz Szczypiński, Warsaw East, 2012, kolaż, olej na płótnie

Benjamin Bronni, Somewhere Between – Laterally Shifted

Benjamin Bronni, Somewhere Between – Laterally Shifted

Bronni konstruuje swoje prace w oparciu o twardą geometryczną formę wychodzącą w przestrzeń, która jest podstawą, jak i budulcem kolejnych obiektów. Eksperymentuje z materiałem, fakturą, płaszczyzną, przenikaniem form i nieskończonymi możliwościami ich uproszczenia lub rozwinięcia. Jego prace to wielowarstwowe, abstrakcyjne mozaiki ułożone z precyzyjnie przyciętych i posklejanych płyt MDF lub drewna.

Mateusz Szczypiński z kolei porusza się w swojej twórczości pomiędzy kolażem, a malarstwem olejnym. Metoda Szczypińskiego polega na zaczynaniu od nowa, odbijaniu się od chaosu oraz niemocy zapanowania nad nim. Ta strategia prowadzi go między innymi do swoistego „porządkowania”, polegającego na wprowadzaniu geometrycznych form i stosowaniu modułu – powtarzalnego elementu, jakim w tkance miasta może być pojedynczy budynek, lub też fragmentu banalnej gazetowej krzyżówki, której konstrukcja niespodziewanie okazuje się nieść nieograniczone możliwości wizualnych układów.

Mateusz Szczypiński, Crosswords, kolaż 130x100cm, 2013

Mateusz Szczypiński, Crosswords, kolaż 130x100cm, 2013

Mateusz Szczypiński, Black Square, 2014, kolaż, olej na płótnie 90x90 cm

Mateusz Szczypiński, Black Square, 2014, kolaż, olej na płótnie 90×90 cm

Benjamin Bronni, Untitled, 2013, 50x81 cm

Benjamin Bronni, Untitled, 2013, 50×81 cm

Benjamin Bronni, Leftovers, 2013

Benjamin Bronni, Leftovers, 2013

Każda z wystaw uzupełniona zostanie interwencjami drugiego artysty, co z jednej strony umożliwi konfrontację odmiennych sposobów podejścia do dziedzictwa sztuki abstrakcyjnej, a z drugiej dostrzeżenie pewnych podobieństw formalnych w ich twórczości. To podzielana przez Bronniego i Szczypińskiego fascynacja modernizmem jest punktem wyjścia dla ich indywidualnych poszukiwań.

Finisaż warszawskiej wystawy 15 marca to także okazja do zapoznania się z wyjątkowymi, „bliźniaczymi” katalogami opisującymi szczegółowo powstawanie wystawy i twórczość obu artystów.

Kurator: Dobromiła Błaszczyk

Organizator: Fundacja Lokal Sztuki, lokal_30, Galerie Parrotta Contemporary Art w Stuttgarcie

Czas trwania:

BENJAMIN BRONNI „LATERALLY SHIFTED”
LOKAL_30 W WARSZAWIE, 4 LUTEGO – 15 MARCA 2014
ANNEX: MATEUSZ SZCZYPIŃSKI »NASZE SPRAWY«

MATEUSZ SZCZYPIŃSKI „OUR MATTERS”
GALERIE PARROTTA CONTEMPORARY ART W STUTTGARCIE, 24 STYCZNIA – 8 MARCA 2014
ANNEX: BENJAMIN BRONNI »KANTUM«


Tagi: , , , ,
W kategorii: , ,


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *