Pytanie|Odpowiedź: Jakie jest najbardziej PRZERAŻAJĄCE dzieło sztuki?

2 kwietnia 2014, by , Dodaj komentarz

Dzisiejsze pytanie nie należy do łatwych. Jak wiadomo wszystko jest kwestią gustu – to co wywołuje ciarki na plecach jednej osoby, dla kogoś innego jest tylko niewinną ciekawostką. Jednak wobec tego, co zaprezentujemy dzisiaj – NIKT nie przejdzie obojętnie.
Na początku lat 90-tych amerykański artysta czeskiego pochodzenia Barton Lidice Beneš przeżył osobistą tragedię, która zainspirowała go do stworzenia najbardziej kontrowersyjnego i przerażającego dzieła, jakie dotychczas powstało.
Kiedy przyjaciel i partner Bartona zmarł na AIDS,  artysta postanowił sam poddać się badaniu na obecność wirusa HIV we krwi. Wynik okazał się pozytywny, a życie Bartona przewróciło się do góry nogami.
Diagnoza sprawiła, że codzienne, zwykłe z pozoru czynności jak krojenie chleba zmieniły się w sytuacje wysokiego ryzyka. Barton zrozumiał, że wraz z pozytywnym wynikiem otrzymał coś jeszcze – najgroźniejszą na świecie broń – broń, którą nosił w sobie.
Tak powstał projekt „Lethal Weapons” – kolekcja przedmiotów o bardzo przewrotnych tytułach wypełnionych zainfekowaną krwią Bartona Beneša . Wśród rekwizytów można znaleźć flakon „krwawych perfum”, koronę cierniową zbudowaną z ubrudzonych krwią igieł, a także smoczek dziecięcy wypełniony śmiertelnie groźną substancją.

Barton Benes 'Lethal Weapons: Molotov Cocktail, 1994

Barton Benes ‚Lethal Weapons: Molotov Cocktail, 1994

Barton Benes 'Lethal Weapons', Atonement, 1996

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Atonement, 1996

Barton Benes 'Lethal Weapons', Crown of Thorns, 1996

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Crown of Thorns, 1996

Barton Benes 'Lethal Weapons', Venomous Rose, 1993

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Venomous Rose, 1993

Barton Benes 'Lethal Weapons', Pacifier, 1997

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Pacifier, 1997

Barton Benes 'Lethal Weapons', Silencer, 1993

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Silencer, 1993

Barton Benes 'Lethal Weapons', Absolute Benes, 1994

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Absolute Benes, 1994

Barton Benes 'Lethal Weapons', Essence, 1994

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Essence, 1994

Barton Benes 'Lethal Weapons', Flying Missile, 1996

Barton Benes ‚Lethal Weapons’, Flying Missile, 1996

Kolekcja składająca się z 30 różnych przedmiotów wzbudziła zrozumiałe kontrowersje. Wiele galerii odmówiło wystawienia dzieła Bartona Beneša tłumacząc, że jest to niemożliwe ze względów bezpieczeństwa. Paniczne reakcje niektórych instytucji doskonale wpisały się w efekt, który zamierzał osiągnąć Beneš. Jego dzieło to jeden z najmocniejszych i najdobitniejszych głosów w dyskusji na temat HIV oraz AIDS – obnaża niewiedzę społeczeństwa na temat choroby i prowokuje do refleksji na temat naszego stosunku do osób zakażonych, które często postrzegane są jako osoby groźne, pragnące rozmyślnie zainfekować jak największą ilość ludzi.

Ostatecznie kolekcja została pokazana publicznie w kilku muzeach. W Szwecji artysta musiał zgodzić się by instalacja została uprzednio wyparzona w szpitalnym piecu. Dopiero wtedy władze muzeum pozwoliły na otwarcie wystawy dla publiczności.

Bartona Beneš zmarł w 2012 roku w wieku 69 lat z powodu niewydolności nerek.

Barton Benes katalogujący swoje dzieła, zdjęcie: Laurel Reuter

Barton Benes katalogujący swoje dzieła, zdjęcie: Laurel Reuter

 

A jakie dzieło sztuki WY uważacie za najstraszniejsze?

Masz pytanie dotyczące sztuki? Przyślij je do nas:

whyartpl@gmail.com (temat: „Pytanie”)

Dla nas nie ma głupich pytań :) Najciekawsze nagrodzimy!

Jakie jest najbardziej przerażające dzieło sztuki?


Tagi: ,
W kategorii: ,


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *