Polska artystka Maess na wystawie w nowojorskim Drawing Center

24 czerwca 2014, by , Dodaj komentarz

Jedna z najbardziej utalentowanych polskich rysowniczek młodego pokolenia – Maess – będzie reprezentować Polskę podczas lipcowej wystawy w prestiżowym Drawing Center. Artystka zaprezentuje swój obraz, przedstawiający…zapis głosu.
Rysunek powstał na bazie przetworzenia nagrania głosu wypowiadającego zdanie „The perfect elevator waits”. Rytm, fale dzwiękowe i modele 3d wygenerowane za pomocą parametrów pliku muzycznego tworzą z pozoru abstrakcyjny obraz, którego punktem startowym jest rodzaj partytury. Celem nie jest tu wierne odtworzenie danych, tylko eksploracja styku przestrzeni fizycznej i cyfrowej – najnowsze zdobycze technologii obrazowej przefiltrowane są przez ciało i wrażliwość „podmiotu rysującego” i jego gestu ręki.
Maess "The perfect elevator waits" - obraz zostanie zaprezentowany podczas lipcowej wystawy w nowojorskim Drawing Center

Wystawa „The Intuitionists” w nowojorskim Drawing Center odwołuje się do powieści Colsona Whiteheada o tym samym tytule.
Do udziału w wydarzeniu zaproszono zostało 62 artystów z całego świata. Artyści poproszeni zostali o zinterpretowanie zadanych cytatów zaczerpniętych z książki, w kontekście alternatywnych języków i notacji.

Drawing Center to miejsce niezwykle prestiżowe – powstało w 1977 roku i jest jedną z najważniejszych instytucji na świecie poświęconą rysunkowi. Instytucja prezentuje rysunki dawne i współczesne zarówno mistrzów jak i artystów w ramach wystaw i programów edukacyjnych.

Drawing Center wystawiało rysunki takich mistrzów jak Donatello, Bernini, Canova, Rodin, Matisse, Picasso, Brancusi, Giacometti, Henry Moore Louise Bourgeois, Rirkrit Tiravanija, Eva Hesse,Erwin Wurn, Iannis Xenakis i Gerhard Richter.

Tuż przed wylotem do Nowego Jorku, Whyart udało się namówić Maess na wypełnienie naszego kwestionariusza.

Aktualnie pracuję nad…
Wystawą „The Intuitionists” w Drawing Center w Nowym Jorku. Jeszcze tydzień temu robiłam ostatnie poprawki. W tym momencie przygotowuję się do podróży.
Do tworzenia moich prac inspirują mnie…
Przygody duszy i ciała w kontekście języków i notacji. Cykl nad którym ostatnio pracuję skrapla się na papierze jako przekształcenie tkanek, krwi, zbioru danych medycznych, widoków spod mikroskopu, a także liter ujętych w dramatycznej eksplozji. Wcześniej zajmowała mnie bardziej podróż zewnętrzna, mapy, terytoria i lotniska – teraz skupiam się na skali mikro – interesuje mnie stan zagrożenia wewnętrznego, wynikającego z niemożliwego do przewidzenia zachowania się komórek.
W dzień czy w nocy? Najlepiej pracuje mi się….
Gdy jest cisza i spokój. Zwykle w nocy.
Gdybym nie była artystką byłabym…
Musiałabym być kimś innym i mieć inne predyspozycje. Może pilotem samolotów?
Inspiracją i wzorem jest dla mnie…(jaki inny artysta/artystka)
Glenn Gould – kompozytor, człowiek mediów i pisarz, który w chwilach zatracenia grywał na fortepianie. Fascynacja Glennem Gouldem towarzyszy mi odkąd pamiętam. Tak się składa, że urodziłam się dokładnie 50 lat później (25 września 1982) i wypisano mnie ze szpitala w dniu śmierci pianisty (4.10.1982). Wiele napisano o jego genialnych interpretacjach, ale równie interesujące jest jak Gould swoim myśleniem wyprzedzał epokę. O Gouldzie mogłabym rozmawiać bez końca (pół żartem pół serio). Jeśli kogoś zaciekawił ten artysta polecam monografię autorstwa Stefana Riegera „Glenn Gould czyli sztuka fugi”. Inną moją fascynacją jest kompozytor i podróżnik Claude Vivier – jego język muzyczny i unikalny ładunek emocjonalny bardzo mnie porusza.
W domu chętnie powiesiłabym pracę…
Chciałabym zbudować kolekcję rysunku współczesnego. Mam nawet wstępną listę artystów: Łukasz Ratz, Magdalena Dukiewicz, Alex Urban, Andreea Ciobica, Norman Leto, Nina Fowler, Anna Zawadzka, Ola Mokrzycka, Paulina Semkowicz, Jorinde Voigt. Nie wszystkie wymienione nazwiska są szeroko znane – interesuje mnie to co dobre, ale niekoniecznie zauważone przez środowisko. Nie traktuję swoich zamiarów kolekcjonerskich jako inwestycji finansowej, więc nie czuję się w obowiązku podążać za modą.
Czy tradycyjne malarstwo ma przyszłość?
Co to znaczy tradycyjne? Techniką znaną od stuleci można zrobić niezwykle nowatorskie dzieło. Można też używać nowoczesnych środków w sposób upiornie banalny. Interesujące malarstwo ma przyszłość.
Ze swoich prac najbardziej lubię….
Nie chcę wskazywać konkretnych rysunków, a tym samym narzucać preferencje odbiorcy. Często też moja opinia o danej pracy zmienia się z czasem. Lubię odłożyć rysunki i spojrzeć na nie z dystansu.
Swoje prace przechowuję w…
Trafia im się różny los. Niektóre kończą w kolekcjach, inne w koszu na śmieci.
Najlepszy dotychczasowy moment w mojej karierze…
Mam nadzieję, że dopiero nadejdzie.

maess- Maess-5 maess-11

Wystawa The Intuitionists / Drawing Center Nowy Jork
wernisaż 10 lipca 2014 g 18
wystawa czynna do 24 sierpnia 2014.

Więcej na: www.drawingcenter.org

Maess ur. 1982 w Warszawie.
Absolwentka warszawskiej ASP, stypendystka Escola Superior de Artes e Design w Porto.
Wystawiała między innymi w Plumba Contemporary Art, Porto, Portugalia (2006), Residencia Corazón, La Plata, Buenos Aires, Argentyna (2008),
Able Gallery, Berlin, Niemcy (2009) Museo di Santa Cecilia w Rzymie (2010),Galerii Program w Warszawie (2011), Galerii Twilightzone w Belgii (2012).
Muzeum Współczesnym we Wroclawiu (2013) i Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu (2014)
Jej rysunki ukazały się w FUKT Magazine 8/9 oraz na promującej go wystawie w warszawskim Centrum Sztuki Sztuki Współczesnej (2010)
W 2012 roku Maess otrzymała nominację do Grand Prix Foire Internationale du Dessin w Paryżu
oraz znalazła się na liście finalistów Strabag International Art Award w Wiedniu (2013).

 Maess dla Whyart:
Maess dla Whyart


Tagi: , , ,
W kategorii: ,


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *