Leonardo DiCaprio w obiektywie Anne Leibovitz – klasyka fotografii i odwieczny motyw łabędzia

13 października 2013, by , Dodaj komentarz

Pamiętacie to zdjęcie? Anne Leibovitz sfotografowała Leonardo DiCaprio w 1997 roku, u szczytu sławy zarówno własnej, jak i jego. Harmonia i kompozycja tego ujęcia na zawsze przejdzie do historii fotografii. Współczesny Romeo w objęciach łabędzia przywodzi na myśl obrazy Boticellego. W prostocie tego zdjęcia jest ciągle niesamowita siła. Sposób uchwycenia emocji i zatrzymania chwili w kadrze może stanowić wzór dla każdego aspirującego fotografa.
leonardo DiCaprio, Anne Leibovitz, fotografia gwiazd, rok 1997, fotografia biało-czarna, aktorzy w obiektywie Anne Leibovitz

Lubię eksperymentować z obiektywem, więc prace Anne Leibovitz, a także jej styl pracy to dla mnie źródło niewyczerpanej inspiracji. Pomysły Leibovitz są potężne, niezwykłe, wyjątkowe, a  techniki których używa są proste, ale skuteczne. Każde dzieło jest jej najlepszym , dobrze przemyślanym i dopracowanym do perfekcji. Analizując jej zdjęcia, można ulec wrażeniu, że kadr podlegał nieskończonej ilości poprawek i dojście do niego zajęło zarówno artystce, jak i fotografowanej osobie całe godziny.
Zdjęcie, do którego zawsze chętnie wracam, a które przypominam dzisiaj i wam to prosta biało-czarna fotografia, gdzie minimum ekspresji aktora i potężny kontrast pomiędzy ciemną sylwetką, a bielą upierzenia ptaka składa się na niezapomniany efekt. Łabędź łagodnie składa swoją głowę na ramieniu Leonarda, który przygarnia korpus ptaka czułym, mocnym gestem. Dziób łabędzia tworzy jedną linię z ramieniem aktora i może również służyć jako wskazówka, iż ptak jest tu jedynie symbolem nieuświadomionego erotyzmu, nieznanej szerzej osobowości aktora.
Motyw łabędzia w sztuce to oczywiście nic nowego. Popularny w czasach renesansu motyw ukazywał często kobietę w czułym splocie z tym eleganckim, białym ptakiem.
Temat ma swoją genezę w mitologii greckiej opisanej u Owidiusza w Metamorfozach. Historia opowiada o Ledzie, córce Testiosa i Leukipe, żonie króla Sparty Tyndareosa. Według legendy w dziewczynie zakochał się Zeus, który by ją posiąść zamienił się w łabędzia i uwiódł ją. Po tym akcie Leda wydała cztery jaja, z których przyszło na świat czworo dzieci: Kastor, Polluks, Helena i Klitajmestra. Historia przez wieki inspirowała artystów, którzy realizowali temat w najróżniejszy sposób.

Leda z Łabędziem, Tintoretto, 1570 r., Galeria Uffizi
Leda z Łabędziem, Tintoretto, Galeria Uffizi

Leda z Łabędziem, Paulo Veronese, ok. 1580 r.
Leda z Łabędziem, Paulo Veronese

Leda z Łabędziem, Corregio, pomiędzy 1531-1532 r., Staatliche Museen, Berlin
Leda z Łabędziem Corregio, Muzeum w Berlinie

Leda z Łabędziem, kopia zaginionego obrazu Michelangelo Buonarroti, 1530 r.
Leda z Łabędziem, kopia zaginionego obrazu Michelangelo Buonarroti, 1530 r

Leda i Zeus (jako Łabędź), rzeźba w marmurze, muzeum El Prado w Madrycie, kopia rzymska zaginionej pracy  Timotheosa
Leda i Zeus pod postacią Łabędzia, Muzeum El Prado Madryd


Tagi: , ,
W kategorii: ,


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *