Artyści na rok 2014 – rekomenduje Andrzej Szczerski

3 lutego 2014, by , Dodaj komentarz

Zapytaliśmy znanych kuratorów i ekspertów sztuki, których polskich artystów powinniśmy obserwować w 2014 roku. Oto co nam odpowiedzieli. Dzisiaj poleca Andrzej Szczerski*.

Andrzej Szczerski: "W tym roku będę obserwować prace dwóch artystek z Krakowa, Moniki Niwelińskiej (fotografia) i Moniki Misztal (malarstwo, filmy video)."

fot. leopoldbloomaward.com

Monika Niwelińska (ur. 1976 r.)
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (Wydział Grafiki).  Stypendystka Akademie der bildenden Künste w Wiedniu oraz University of Alberta w Edmonton, Kanada. Laureatka wielu nagród (Stypendium „Młoda Polska”, stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Miasta Krakowa). Liczne wystawy w kraju i za granicą. Artystka związana jest z galerią „Otwarta Pracownia” w Krakowie. Artystka wizualna, uprawia malarstwo, rysunek, instalację, fotografię – procesy światłoczułe. W pracy twórczej interesują ją analogie pomiędzy pamięcią a percepcją – szczególnie w odniesieniu do miejsca i czasu; także kwestie dotyczące zagadnień obraz-entropia-melancholia.

W ostatnim projekcie „Obraz utajony”, artystka zajmuje się relacją pomiędzy zjawiskiem światłoczułości, a procesami percepcji i zapamiętywania. W tym ujęciu proces fotograficzny staje się metaforą procesu pamięciowego.
Prace, teksty i pozostałe informacje na stronie: www.niwelinska.com.

Monika Niwelińska, Seria „Obraz utajony”, 2013; emulsja światłoczuła na płótnie

Monika Niwelińska, Seria „Obraz utajony”, 2013; emulsja światłoczuła na płótnie

Monika Niwelińska, Seria „Void”, 2011; zapis procesów fotochemicznych na blasze miedzianej

Monika Niwelińska, Seria „Void”, 2011; zapis procesów fotochemicznych na blasze miedzianej

Monika Niwelińska, „Obraz utajony” , 2013, instalacja, Cellar Gallery, Kraków

Monika Niwelińska, „Obraz utajony” , 2013, instalacja, Cellar Gallery, Kraków

Monika Niwelińska, „Lascaux”, 2012; projekcja obrazu na ścianę pokrytą nieutrwaloną emulsją światłoczułą, Otwarta Pracownia, Kraków

Monika Niwelińska, „Lascaux”, 2012; projekcja obrazu na ścianę pokrytą nieutrwaloną emulsją światłoczułą, Otwarta Pracownia, Kraków

Monika Niwelińska, Seria „Radioactive dust”, 2011; emulsja światłoczuła na blasze, wklęsłodruk, chine-collé

Monika Niwelińska, Seria „Radioactive dust”, 2011; emulsja światłoczuła na blasze, wklęsłodruk, chine-collé


Monika Niwelińska, Seria „Radioactive dust”, 2013; emulsja światłoczuła na płótnie
Monika Niwelińska, Seria „Radioactive dust”, 2013; emulsja światłoczuła na płótnie

Monika Niwelińska, „Obraz utajony”, 2013; instalacja, Cellar Gallery, Kraków

Monika Niwelińska, „Obraz utajony”, 2013; instalacja, Cellar Gallery, Kraków

Zdjęcia: dzięki uprzejmości artystki

———————————————————————–

Monika Misztal (ur. 1986 r.)
Artystka wizualna, malarka (ASP Kraków). Prowadzi poszukiwania w różnych dziedzinach sztuk wizualnych (malarstwo, sztuka wideo, performance). Artystka jest reprezentowana przez Galerię Program w Warszawie. W tym roku otrzymała nominację do Nagrody Gepperta.
Od ponad roku Misztal pracuje nad cyklem Głód / Przesyt. Główną rolę w tych pracach odgrywa faktura. Działa ona czasem jak pod mikroskopem: tak jakby rzeczywiście oglądało się na dużym zbliżeniu chropawe, nierówne faktury produktów spożywczych, cząstki, rozerwane fragmenty.
Tytuły prac odpowiadają nazwom produktów spożywczych, które posłużyły za inspirację, ale nie zawsze dyktują sposób odbioru: te obrazy to raczej „powidoki” potencjalnych martwych natur.

Monika Misztal, "Ser", 2013, olej płótno, 120x140 cm

Monika Misztal, „Ser”, 2013, olej płótno, 120×140 cm

Monika Misztal, "Parówki", 2013, olej płótno, 120x140 cm

Monika Misztal, „Parówki”, 2013, olej płótno, 120×140 cm

Monika Misztal, "Salami", olej płótno, 120x140 cm

Monika Misztal, „Salami”, olej płótno, 120×140 cm

05 Kiełbasa_2013_olej ,płotno,170x220 cm

Monika Misztal, "Ser", 2013, olej płótno, 120x140 cm

Monika Misztal, „Ser”, 2013, olej płótno, 120×140 cm

Monika Misztal, "Śledzie w oleju", 2013, olej płótno

Monika Misztal, „Śledzie w oleju”, 2013, olej płótno

Monika Misztal, "Mielonka", 2012, olej płótno, 120x140 cm

Monika Misztal, „Mielonka”, 2012, olej płótno, 120×140 cm

zdjęcia: Galeria Program

*Andrzej Szczerski – Historyk i krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UJ. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie (2003) i na Uniwersytecie St Andrews w Wielkiej Brytanii (2004). Od 2009 roku Prezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Autor publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, takich jak: Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900 (2002), Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918-1939 (2010). Współautor wystawy: Symbolism in Poland and Britain w Tate Britain w Londynie w 2009 roku. Kurator wystawy Modernizacje 1918-1939. Czas przyszły dokonany w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2010 roku oraz współkurator The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland w 2011 roku w BOZAR w Brukseli.

Zobacz inne rekomendacje kuratorów na rok 2014


Tagi: , , , , ,
W kategorii: , ,


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *